18.08.2013 Wycieczka na Leskowiec w Beskidzie Małym

Letni spacer na Leskowiec i Groń Jana Pawła II w Beskidzie Małym.

W słoneczny, sierpniowy poranek, uczestnicy wycieczki w Beskid Mały, zorganizowanej przez Jurka Zielińskiego, wyruszyli w długą podróż wesołym busem. Rozrywkę podczas jazdy zapewniała nam Basia, jedna z założycielek "Tarnowskich Włóczykijów", która swoim pozytywnym nastawieniem i śmiechem, rozbawiała pasażerów. Z "Archiwum X" wydostały się na światło dzienne mapy gór, które służyły dawniej wędrowcom i chociaż góry nie zmieniły swojego położenia, to jednak szlaki wraz z ambicjami znakarzy i ich propozycjami, z pewnością dawno uległy już zmianie.
Szczęśliwie dotarliśmy do celu podróży. Szybka ewakuacja załogi, dobór sprzętu i odzieży, pamiątkowe zdjęcia i mogliśmy wyruszyć w pieszą wędrówkę. Nasz kolega Marcin wybrał tym razem inną formę niż pozostali, rowerem przemierzył górski szlak, pełen wyboistych kamieni i trudnych podjazdów. Ów rower stał się przedmiotem pożądania podczas schodzenia z góry. Jednak zapobiegliwy Marcin założył kask i z impetem ruszył w dal.

18.08.2013 - W drodze na Leskowiec w Beskidzie Małym - (fot. Marcin Ścisłowicz)

Wędrowaliśmy polanami, lasem, zrywając pełne słodyczy jagody. Pod błękitnym niebem, wśród gór i w dobrej atmosferze, zmierzaliśmy do schroniska na Leskowcu.
Byłam pełna podziwu dla dwojga dzieci: Ewelinki, wnuczki pięknej i młodej Basi, oraz Szymonka, syna Jurka, prawie już sześcioletniego, najmłodszego członka naszego Oddziału. Oboje wykazali się umiejętnościami "wspinaczkowymi" i dorównywali tempem starszym. Często przez szlak przebiegały jaszczurki, oznajmiając, że jesteśmy tu tylko gośćmi, my jednak szanowaliśmy środowisko braci mniejszych. Moja kuzynka, która przyjechała z Wrocławia, by móc uczestniczyć z nami w wyprawie, gdzieniegdzie znajdowała szarotki, które są również pod ochroną i zdobią niemieckie stroje ludowe.

18.08.2013 - Odpoczynek na Polanie Łazy - (fot. Marcin Ścisłowicz)

Panorama z Leskowca, odsłoniła nam sławetne szczyty, wśród których widoczna była piękna jak zawsze "Królowa Beskidów", z jej boków majestatyczne Pilsko i rozległe pasmo Policy, a nad Krowiarkami majaczące w oddali Tatry Zachodnie. My po chwili jednak zachęceni gwarną atmosferą przy schronisku, zasiedliśmy na drewnianych ławkach z zapasem prowiantu i schroniskowych naleśników.
Zbyszek, który zabawnie ripostował i sypał z rękawa kawałami, zajął się ważnym problemem komunikacyjnym Skrzyszowa, czyli odległością, jak to zgrabnie ujął "już nie wsi, a jeszcze nie miasta", do Tarnowa. Marcin z Szymonkiem w tym czasie z wprawą zawodowych fotografów, zajęli się uwiecznianiem miejsca biesiady. Schronisko PTTK "Na Leskowcu" prowadzone jest przez Halinę i Jana Lizaków, a obok niego znajduje się Sanktuarium Górskie Matki Bożej Królowej Ludzi Gór na Groniu Jana Pawła II. Wielokrotnie z nieodległych Wadowic wędrował tu Karol Wojtyła.

18.08.2013 - Przed Sanktuarium Górskim MB Królowej Ludzi Gór - (fot. Szymon Zieliński)

W 1999 roku Papież lecąc ze Starego Sącza przelatywał nad kaplicą, którą z góry pobłogosławił. Zdjęcia i pamiątki mogliśmy podziwiać, dzięki uprzejmości pani, która opiekuje się tym miejscem i chętnie opowiada historie związane z Papieżem i swoim ojcem, również opiekunem tego miejsca. Pamiątkowe zdjęcie i mogliśmy wyruszyć w powrotną drogę. Znów naszym oczom ukazała się Babia Góra, a wraz z nią ruszyła lawina opowieści o naszych zmaganiach z tym szczytem. Gdy grupa rozchodziła się na smaczną przekąskę przygotowaną przez las, Beata korzystając z wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu wycieczek z "niesfornymi" uczniami, również i nas bardzo sprawnie zbierała w jeden szereg. Wszyscy wróciliśmy do busa, którym bezpiecznie dotarliśmy do Tarnowa. Tak skończyła się niedzielna przygoda PTT i Przyjaciół. Z niecierpliwością oczekujemy na kolejny spacer po górach w dobrym Towarzystwie.

Kinga Buras

18.08.2013 - Grupa PTT i Przyjaciół na szczycie Leskowca - (fot. Marcin Ścisłowicz)